МЕТОДИЧНИЙ ПОРАДНИК:
ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ЗМІСТ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
У 2016/2017 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ
ЗМІСТ
Передмова…………………………………………. 11
РОЗДІЛ 1. ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ В
ДОШКІЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ…………17
1.1. Методичні рекомендації щодо організації
освітньої роботи в дошкільних навчальних
закладах у 2015/2016 навчальному році………….17
1.2. Перелік чинних освітніх програм для
використання в дошкільних навчальних закладах у
2015/2016 навчальному році…………………….23
РОЗДІЛ ІІ. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ЗМІСТ НАВЧАЛЬНО-
ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ У ШКОЛІ І СТУПЕНЯ…….27
2.1. Методичні рекомендації щодо організації
навчально-виховного процесу в початкових класах
загальноосвітніх навчальних закладів у 2015/2016
навчальному році………………………27
2.2. Перелік навчальних програм для реалізації
варіативної складової навчальних планів
загальноосвітніх навчальних закладів І ступеня,
рекомендованих МОН України…………………32
РОЗДІЛ ІІІ. ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ ПРЕДМЕТІВ У
ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ІІ-ІІІ
СТУПЕНІВ ……………………………………………40
3.1. Освітня галузь «Мови і літератури»………….. 40
3.1.1. Українська мова…………………………………. 40
3.1.1.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення української мови в основній і старшій школі………………………………………40
3.1.1.2. Перелік навчальних програм з української мови,
рекомендованих МОН України, для реалізації
варіативної складової навчальних планів у
2015/2016 навчальному році………………………59
3.1.1.3. Українська мова в загальноосвітніх навчальних
закладах з навчанням мовами національних меншин……………………………………………..71
3.1.2. Українська література…………………………... 75
3.1.2.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення української літератури в основній
і старшій школі………………………….75
3.1.2.2. Перелік навчальних програм з української
літератури, рекомендованих МОН України,
для реалізації варіативної складової навчальних
планів у 2015/2016 навчальному році……………81
3.1.3. Зарубіжна література……………………………. 89
3.1.3.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення зарубіжної літератури в основній
і старшій школі………………………….89
3.1.3.2. Перелік навчальних програм із зарубіжної
літератури, рекомендованих МОН України, для
реалізації варіативної складової навчальних планів
у 2015/2016 навчальному році……………98
3.1.4. Мови і літератури національних меншин ….. 110
3.1.4.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення мов і літератур національних
меншин в основній і старшій школі………….......110
3.1.4.2. Перелік навчальних програм з російської мови,
рекомендованих МОН України, для реалізації
варіативної складової навчальних планів у
2015/2016 навчальному році………………………114
3.1.5. Іноземні мови……………………………………... 116
3.1.5.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення іноземних мови в основній і
старшій школі………………………………………116
3.1.5.2. Перелік навчальних програм з іноземних мов,
рекомендованих МОН України, для реалізації
варіативної складової навчальних планів у
2015/2016 навчальному році……………………....119
3.2. Освітня галузь «Суспільствознавство»……...... 124
3.2.1. Історія……………………………………………… 124
3.2.1.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення історії в основній і старшій
школі………………………………………………124
3.2.1.2. Перелік навчальних програм з історії,
рекомендованих МОН України, для реалізації
варіативної складової навчальних планів у
2015/2016 навчальному році………………………127
3.2.2. Правознавство. Громадянська освіта.
Філософія…………………………………………...132
3.2.2.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення правознавства, громадянської
освіти, філософії в основній і старшій школі……132
3.2.2.2. Перелік навчальних програм з правознавства,
громадянської освіти, філософії, рекомендованих
МОН України, для реалізації варіативної
складової навчальних планів у 2015/2016
навчальному році…………………………………...136
3.2.3. Курси морально-духовного спрямування…….. 141
3.2.3.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення християнської етики в основній і
старшій школі………………………………………141
3.2.3.2. Перелік навчальних програм з курсів морально-
духовного спрямування, рекомендованих МОН
України, для реалізації варіативної складової
навчальних планів у 2015/2016 навчальному році. 142
3.2.4. Економіка………………………………………….. 144
3.2.4.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення економіки в основній і старшій
школі…………………………………………………150
3.3. Освітня галузь «Математика»………………….. 150
3.3.1. Математика………………………………………... 150
3.3.1.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення математики в основній і старшій
школі…………………………………………………150
3.3.1.2. Перелік навчальних програм з математики,
рекомендованих МОН України, для реалізації
варіативної складової навчальних планів у
2015/2016 навчальному році……………………….154
3.4. Освітня галузь «Природознавство»……………. 157
3.4.1. Фізика та астрономія…………………………….. 157 6
3.4.1.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення фізики в основній і старшій
школі…………………………………………157
3.4.2. Географія…………………………………………… 168
3.4.2.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення географії в основній і старшій
школі…………………………………………………168
3.4.2.2. Перелік навчальних програм з географії,
рекомендованих МОН України, для реалізації
варіативної складової навчальних планів у
2015/2016 навчальному році……………………..173
3.4.3. Хімія………………………………………………. 182
3.4.3.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення хімії в основній і старшій школі ..182
3.4.3.2. Перелік навчальних програм з хімії,
рекомендованих МОН України, для реалізації
варіативної складової навчальних планів у
2015/2016 навчальному році……………………….187
3.4.4. Біологія……………………………………………… 197
3.4.4.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення біології в основній і старшій
школі…………………………………………………197
3.4.4.2. Перелік навчальних програм з біології,
рекомендованих МОН України, для реалізації
варіативної складової навчальних планів у
2015/2016 навчальному році………………………..202
3.5. Освітня галузь «Мистецтво» ………………………... 217
3.5.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення предметів художньо-естетичного
циклу:…………………………………………………217
Музичне мистецтво……………………………….. 218
Образотворче мистецтво…………………………. 219 7
Інтегрований курс «Мистецтво»………………... 220
Художня культура………………………………… 221
3.5.2. Перелік навчальних програм з освітньої галузі
«Мистецтво», рекомендованих МОН України, для
реалізації варіативної складової навчальних планів
у 2015/2016 навчальномуроці………………………223
3.6. Освітня галузь «Технології»……………………... 226
3.6.1. Інформатика……………………………………….. 226
3.6.1.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення інформатики в основній і старшій
школі…………………………………………………226
3.6.1.2. Перелік навчальних програм з інформатики,
рекомендованих МОН України, для реалізації
варіативної складової навчальних планів у
2015/2016 навчальному році………………………..233
3.6.2. Трудове навчання (технології)…………………… 239
3.6.2.1. Інструкційно-методичні рекомендації щодо
вивчення трудового навчання, креслення та
предмета «Технології» у 2015/2016 навчальному
році……………………………………………………239
3.6.2.2 Перелік навчальних програм з предмета
«Технології» і трудового навчання,
рекомендованих МОН України, для реалізації
варіативної складової навчальних планів у
2015/2016 навчальному році………………………..265
3.6.3. Креслення………………………………………….. 315
3.6.3.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення креслення в основній і старшій
школі………………………………………………….315
3.7. Освітня галузь «Здоров’я і фізична культура»... 317
3.7.1. 3.13. Фізична культура……………………………. 317
3.7.1.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення фізичної культури в основній і
старшій школі………………………………………..317
3.7.1.2. Перелік навчальних програм з фізичної культури,
рекомендованих МОН України, для реалізації
варіативної складової навчальних планів у
2015/2016 навчальному році………………………..325
3.7.2. Захист Вітчизни……………………………………. 333
3.7.2.1. Методичні рекомендації щодо організації та
змісту вивчення предмета «Захист Вітчизни» …….333
3.7.2.2. Перелік навчальних програм з предмета «Захист
Вітчизни», рекомендованих МОН України, для
реалізації варіативної складової навчальних планів
у 2015/2016 навчальному році……………………...338
3.7.3. Основи здоров’я……………………………………. 345
3.7.3.1. Методичні рекомендації щодо організації та зміс-
ту вивчення основ здоров’я в основній школі……..345
3.7.3.2. Перелік навчальних програм з основ здоров’я,
рекомендованих МОН України, для реалізації
варіативної складової навчальних планів у
2015/2016 навчальному році………………………..347
3.8. Київщинознавство…………………………………. 350
3.8.1. Методичні рекомендації щодо вивчення курсу
«Київщинознавство» в школі І-ІІІ ступенів……….350
3.8.2. Перелік навчальних програм з київщинознавства,
рекомендованих МОН України, для реалізації
варіативної складової навчальних планів у
2015/2016 навчальному році………………………..360
РОЗДІЛ ІV. ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ
РОБОТИ………………………………………………………..362
4.1. Методичні рекомендації щодо організації
профорієнтаційної роботи…………………………..362
4.2. Перелік навчальних програм для
профорієнтаційної освіти…………………………...378
РОЗДІЛ V. ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД НАВЧАЛЬ-
НО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ……………………………....382
5.1. Перелік навчальних програм з психології, реко-
мендованих МОН України, для реалізації варіа-
тивної складової навчальних планів у 2015/2016
навчальному році…………………………………….382
5.2. Перелік корекційно-розвивальних і просвіт-
ницьких програм, рекомендованих науково-
методичною радою КНЗ КОР «Київський
обласний інститут післядипломної освіти 411
педагогічних кадрів», для використання у роботі
працівників психологічної служби закладів освіти
Київщини……………………………………………
ОЗДІЛ VІ. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З
ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ………….431
6.1. Методичні рекомендації щодо організації
навчально-виховного процесу для учнів з особ-
ливими освітніми потребами в загальноосвітніх
навчальних закладах у 2015/2016 навчальному
році……………………………………………………431
6.2. Перелік корекційно-розвиткових програм для
організації навчання дітей з особливими освітніми
потребами…………………………………………….493
РОЗДІЛ VIІ. ПОЗАШКІЛЬНА ОСВІТА………………….. 456
7.1. Перелік навчальних програм гуртків, творчих
об’єднань позашкільних навчальних закладів,
рекомендованих МОН України та науково-
методичною радою КНЗ КОР «Київський
обласний інститут післядипломної освіти
педагогічних кадрів»:………………………………..456
7.1.1. Художньо-естетичний напрям…………………….. 456
7.1.2. Науково-технічний напрям………………………… 466
7.1.3. Еколого-натуралістичний напрям………………….. 469
7.1.4. Туристсько-краєзнавчий напрям…………………... 479
7.1.5. Фізкультурно-спортивний напрям………………… 478
7.1.6. Військово-патріотичний напрям…………………… 490
7.1.7. Дослідницько-експериментальний напрям………... 491
7.1.8. Гуманітарний напрям……………………………….. 492
РОЗДІЛ VІІІ. ВИХОВНА РОБОТА………………………... 493
8.1. Нормативно-правове забезпечення виховної
роботи в навчальних закладах……………………..493
8.2. Перелік програм виховної роботи,
рекомендованих МОН України та науково-
методичною радою КНЗ КОР «Київський
обласний інститут післядипломної освіти
педагогічних кадрів……………………….................498
Бібліографічний опис нормативних документів. 508
Коментарi